מנסחים מחדש את עשרת הדיברות של המשפחה
תָּנוּ רַבָּנָן: אֵיזֶהוּ מוֹרָא, וְאֵיזֶהוּ כִּבּוּד?
מוֹרָא – לֹא עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ, וְלֹא יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ, וְלֹא סוֹתֵר אֶת דְּבָרָיו…
כִּבּוּד – מַאֲכִיל וּמַשְׁקֶה, מַלְבִּישׁ וּמְכַסֶּה, מַכְנִיס וּמוֹצִיא.
תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל"א עמוד ב'
בימים עברו לא היה מקום לבלבול. ההירארכיה בבית היתה ברורה, ההורים דאגו לפרנסת הילדים וספקו להם מזון וביגוד, ובנוסף היוו מקור ידע לחכמה ולא פעם גם למלאכה שממנה יתפרנסו הילדים בעתיד.
היום לחלק מההלכות הללו אין כמעט זכר בשום בית, דתי או לא דתי, בישראל או בעולם. האם משהו כיום עומד בפני הוריו כשהם נכנסים הביתה? האם הילדים היום באמת נזהרים שלא להתווכח עם ההורים ולחלוק על דבריהם? ובכלל, כיום נראה שהמגמה היא שההורים יהיו בשביל ילדיהם, במיוחד בגיל ההתבגרות, יותר כמו חברים טובים ופחות אנשים בעלי סמכות, עם הרבה פחות דיסטנס ויותר דיבור בגובה העיניים.
יותר מכך, בלא מעט משפחות הילדים מתמצאים ובקיאים בפלאי הטכנולוגיה הרבה יותר מאשר הוריהם, דבר המעניק להם עדיפות טכנולוגית ולעתים כלכלית על הוריהם. ילדים יכולים לחפש את המידע שהם צריכים במגוון דרכים ו“להסתדר לבד”, ללא תלות בהוריהם. לא פעם בזכות כך, בדברים מסוימים הם גם יותר חכמים מהוריהם, עד כי נמצא שהילד מלמד את הוריו במקום שההורה ילמד את בנו.
אפשר לומר שדווקא בעידן המבלבל שבו הילדים שלנו חיים, שבו יש אין סוף של אפשרויות, פיתויים וגירויים רבים, נדרשת ההדרכה וההכוונה של ההורים. מה אם כן מהותה של מצוות כיבוד הורים בעידן המודרני? כיצד מקיימים מצווה זו בתקופה בה הסמכות ההורית מאותגרת? על מה מתבסס הקשר החדש בין הורים וילדים ואיך הוא משתלב עם המסורת היהודית?
מהו כבוד היום? כיצד מפרש הדור שלנו את המילה הזאת מחדש? במובנים מסוימים, על כל משפחה למצוא מחדש על מה מושתת הכבוד, ואת מי מכבדים. הכבוד יושב בתוך מערכת יחסים שלמה שבה יש קירבה, הכלה, הקשבה, ואהבה, והוא מתאפשר לרוב רק כחלק ממערכת יחסים בריאה בתוך המשפחה.
בדורנו רבים יבקשו הדדיות במושג הכבוד, גם הילדים, ובעיקר המתבגרים יבקשו שיכבדו גם אותם, את הצורך בנפרדות, את הבחירות והטעמים השונים. כאשר אנו מכבדים, אנו בעצם מכירים ביחודו של כל חבר משפחה ובמקום שלו במערך המשפחתי.
אך מעבר לכבוד הבסיסי, לחופש להיות נפרד ושונה, ישנו גם הכבוד שמגיע ממסוגלות. לטוב ולרע, הילדים של היום ביקורתיים וחופשיים יותר, ואם ההורים רוצים להישאר מקור של סמכות עליהם להיות ראויים לכבוד אותו הם דורשים. גם הילדים אשר לא פעם רוצים שההורים יכבדו את בחירותיהם צריכים להראות שהם בוחרים בצורה נבונה ואחראית. גם במשפחה נכון המשפט שבשביל כבוד צריך לעבוד.
האם זה טוב, האם זה רע? גם אם נתנגד הרכבת כבר יצאה מהתחנה, ואנו בעידן אחר. ולכן כפי שאנו מצווים בכל דור ודור לצאת ממצרים ולקבל מחדש את התורה אנו מצווים גם לפרש מחדש את הדיברות ולהבין למה הכוונה בכבד את אביך ואת אמך.